24 timmars tecknande för gavelbilder

I sitt verk Rökning förbjuden! för Långbrodalsskolan tog Rebecka Bebben Andersson avstamp i sin egen skoltid och sitt tecknande då. Hon tecknade utan uppehåll ett helt dygn och den flera meter långa automatiska teckningen blev grunden för de bilder som nu täcker två gavelfasader.

På Långbrodalsskolan har en byggnad från 1914-15 kompletterats med en ny och lika stor. De båda gavlarna, med 15 meter till nock och sammanlagd yta på 335 kvadratmeter, har fått konstnärlig gestaltning i tekniken grafisk betong. Det innebär att teckningarna screentrycks på specialfolie som sedan används i gjutformarna för att få fram bilden.

– Skolan är en miljö som på olika sätt premierar att tänka rätt och anpassa sig, men jag ville inspirera eleverna till att tänka associativt och får en känsla över att det är möjligt att överraska sig själv, förklarar konstnären i sin skissbeskrivning. 

Tanken är att ge elever och lärare ett inpass i att tänka stort och fritt, att påminna om allt kan tolkas på olika sätt och att vad som är rätt och fel ändras över tid.

Hon satt vid ett fönster i skolan och tecknade i 24 timmar, utan plan eller styrning av sina tankar. Under de första sex timmarna fanns ett 60-tal barn i rummet som fungerade som skolans fritids. För associationer hade hon lånat en del objekt av eleverna – en robot-apa, ullkanin, en badmössa, en bok om vildhästar…

Resultatet blev en fem meter lång automatisk teckning, en karta och ett porträtt av platsen och konstnären själv. Denna teckning remixades sedan med äldre dygnsteckningar och anpassades för väggarnas elementindelning.

"Rökning förbjuden!", som verket heter, invigs den 28 september. Projektledare från Stockholm konst är Torbjörn Johansson.

Rebecka Bebben Andersson är född 1984 och bosatt i Stockholm. Hon är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan och har också studerat arkitektur vid KTH och scenografi vid Operahögskolan. Hon har haft en rad separatutställningar runt om i Sverige, senast "Carpe diem" i Luleå 2016 efter ett ateljéstipendium där, och har deltagit i samlingsutställningar som "Delat utrymme" i Haninge i våras och Vårsalongen 2014.

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.