Böljande rött staket vid Hornstull

Ett böljande staket i rött ramar in innergården. Ett bergslandskap sett genom ett fönster fyller en vägg i entrén; blicken kan förlora sig i papperskollagets många lager och ständigt upptäcka nya detaljer. Christian Partos och Ellisif Hals står bakom de nya verken för Hornstulls ombyggda servicehus.

Hornstulls servicehus från 1984 upptar ett helt kvarter på Södermalm och har byggts om för att rymma ytterligare vård- och omsorgsboende. Två konstnärer och två platser valdes ut för att gestaltningarna skulle kunna komplettera varandra och erbjuda en stimulerande och varierad miljö.

Utomhus gällde uppdraget det stängsel som skärmar av innergården. Gården är en central plats och avgränsningen fungerar både som stopp för obehöriga och som hjälp för dementa att inte irra bort sig. Men önskemålet var en avskärmning som var mer lik en trygg famn och dessutom kunde vara en identitetsmarkör. Christian Partos, som ofta med enkla medel och humor fångar och överraskar betraktaren, har med Fence gjort ett mjukt böljande staket där de övre horisontella linjerna böjs och de vertikala stängerna nedtill följer en kurva. Konstnären liknar det vid lakan på tork i sommarvinden, men låter färgen bli ett utropstecken: det rostfria stålet lackeras rött.

Ellisif Hals arbetar med torrnålskollage som i lager på lager ger en skulptural effekt; motivmässigt är verken rika på symboler och historiska referenser. På en fondvägg i entrén finns en digital och förstorad version av ett sådant kollage, där huvudmotivet finns tryckt på själva pappret medan en utskärning av de olika lagren får fram ytterligare bilder. Konstnären har inspirerats av Vera Nilssons målningar av utsikter sedda inifrån fönster, en begränsning som också kan vara en styrka. Vi ser bortom fönsterbrädorna ut mot ett bergigt landskap. I utskärningarna syns klossar som glider nerför bergssidan. Färgskalan – varmt blått, grålila och persika – har hon valt för att den är "vacker, rogivande och gör en glad".
Verket Inflöde har ytterligare en del, med förstorade och formutfrästa element från samma bild. Detta väggmontage i hisshallen består av 30 delar som påminner om byggnadsställningar.

Beställare är Micasa och projektledare från Stockholm konst Frida Cornell. Invigningen sker den 9 maj.

Christian Partos är född 1958 och bosatt i Stockholm. Han är utbildad vid Konstfack och har haft en lång rad offentliga uppdrag, som Kulturhusets huvudentré och t-banestationen Hässelby strand. Förutom i Sverige har hans verk visats bland annat i Paris, Rom, Berlin och Istanbul.
Ellisif Hals är född 1981 och bosatt i Malmö. Hon är utbildad vid Konsthögskolan i Oslo. 2014 fick hon Maria Bonnier Dahlin-stipendiet för sina grafikmontage i lager på lager. Hon har haft flera separatutställningar i Norge och Sverige, senast 2014 och 2016 i Stockholm.

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.