Konsten seglar in på Jarlaplan

Det poetiska verket ”Drottningen och hennes skepp” av Björn Evensen återvänder till Stockholms kärna och får en ny placering mellan Birger Jarlsgatan och Karlavägen. 

Fontänskulpturen är bekostad av Rederi AB Nordstjernan som donerade den till Stockholms stad. 1969 placerades verket utanför ingången till rederiets kontor vid Stureplan. Nu börjar det ett nytt liv, omgivet av grönska. 

Idén bakom verket sägs vara en berättelse om en orientalisk drottning som kom med båt till svenska västkusten. I Björn Evensens tolkning möter det hårda materialet (rostfritt stål) ett mjukt porlande vatten, som får viska fram en gåtfull berättelse. Drottningen och skeppet svävar på en vattenyta, som stilla rinner över den blanka metallen. I formspråket förenas här det abstrakta som antyder med det figurativa som skildrar. Skulpturen blir ett poem om resor till och från fjärran, om äventyr, hemlängtan och hemkomst. 

Omplaceringen av konstverket har möjliggjorts med stöd av och i samarbete med Nordstjernan, Trafikkontoret, Stockholms stadsmuseum och Östermalms stadsdelsförvaltning. 

Björn Erling Evensen (född 1924 i Stockholm) är skulptör med världsrykte. Hans storskaliga verk finns representerade på offentliga platser i Sverige och utomlands, bland annat i New York, Oslo och Perth, Australien. Hans verk finns i banker och bibliotek, i fabriker och på flygplatser. 

Evensen är utbildad vid konstskolor i England, Frankrike och Rom. Hans formspråk har vuxit fram under en lång process. Nyfikenheten för formens auktoritet och dess oanade möjligheter har varit hans drivkraft. I sitt skapande har Evensen sökt det optimala uttrycket för det som är svårt at sätta ord på. Det kan handla om känslor och tillstånd. Den ursprungliga tanken bakom varje verk genomgår metamorfoser. Den förändras under skapelseakten, som i sin tur föreskriver egna villkor och gärna väljer sin egen väg. 

Björn Evensen har genom åren experimenterat med olika material, format och även ljudinslag i sina verk. Han har välkomnat slumpen som en mäktig, mystisk kraft. Det undermedvetna och det medvetna sluter ett hemligt kontrakt i hans konst. När formen knölas, bänds, vrids och slätas ut igen föds en sublim skönhet. 

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.