Förhistoriskt myller i Vinterviken

Konstnären Carl Johan De Geer leker med begreppet dinosaurier i sitt verk för Vintervikshallen. Över fasaden myllrar det av förhistoriska djur med drag av ödla, fågel, fisk. Kanske är någon av dem en kvarlevande mokele-mbembe från Kongofloden? Invigning söndag den 25 oktober.

För den konstnärliga gestaltningen av fyra nya idrottshallar i Stockholm gavs Carl Johan De Geer och Jenny Granlund uppdraget att svara för två var. Hallarna är nära nog identiska, med en högdel för idrottsutövandet och en lågdel för omklädning och funktionsrum, men ska ges sin egen tydliga identitet. Bilder och mönster ska integreras i fasadplåten som är mörk- och ljusgrå.

För Vintervikshallens fasad har Carl Johan De Geer skapat ett stort mönster med dinosauriemotiv i svart, vitt och grått. Hans ambition har varit att det ska ha "ett äkta mönsters bästa egenskap: att börja om och om igen utan att en upplever någon skarv".

Dinosaurierna försvann för 65 miljoner år sedan. Men det biologiska livet på jorden fortsatte – och tog andra vägar. Vilket visar evolutionens makalösa kraft, konstaterar konstnären. Titelns Mokele-mbembe är enligt folkloren en kvarlevande dinosaurie i och kring Kongofloden, en motsvarighet till odjuren i Loch Ness och Storsjön. En första rapport om djuret kom 1776 och ett 50-tal expeditioner har gjorts utan att säkra vetenskapliga bevis.

Vintervikshallen invigs söndag den 25 oktober kl. 11.30-13.30. Idrottsborgarrådet Emilia Bjuggren (S) klipper bandet kl 12.15. Konstnären Carl Johan De Geer och Stockholm konsts chef Mårten Castenfors talar om verket. 

Beställare är Fastighetskontoret och projektledare Päivi Ernkvist/Stockholm konst.

Carl Johan De Geer är född 1938 och utbildad vid Konstfack. Han är allkonstnär som förutom bildkonst också ägnat sig åt författande, filmskapande, musik, scenografi m m. Han inspireras av populärkultur och låter högt och lågt mötas i en särpräglad stil. 1967 provocerade han med vapenvägraraffischer, bland annat den kända "Skända flaggan", 1970 var han med och bildade textilkonstnärskollektivet 10-gruppen och 1972 skapade han och Håkan Alexandersson tv-historia med barnprogrammet Tårtan.

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.