Gnistrande glas, harmonisk keramik

Sara Mirzajanzadeh och Masayoshi Oya delade på den konstnärliga gestaltningen för Sörklippans äldreboende. Hon har skapat en gnistrande vägg av glasprismor medan hans keramiska tavlor ger harmoniska accenter åt gemensamhetsutrymmena.

Till Sörklippan med sina äldre gäster har projektledaren Dan Wirén valt två unga konstnärer med rötter i andra hantverks- och estetiska kulturer. De är också olika i sina uttryck: Mirzajanzadeh direkt och explosiv, Oya begrundande och lågmäld. Äldreboendet och den konstnärliga gestaltningen invigs den 11 november kl 16.

Rakt innanför entrén till Sörklippans äldreboende finns en tolv meter lång, 2,5 meter hög vägg. Före ombyggnaden från servicehus var den en röd tegelmur som gjorde entrén tämligen mörk. Konstnären Sara Mirzajanzadeh mindes barndomens möte med Disneyboken Den förtrollade skogen och illustrationernas slösande ädelstenar, och valde att förvandla entrén till en färgsprakande fantasi med drag av saga.

Väggen kläddes vit med skivor av sammanpressat stenmaterial. Därefter for konstnären till sin födelsestad Teheran, där närmare 50 kilo glasprismor av olika slipning och färg valdes ut vid köprundor i basarerna. De har fästs på väggen med extra hållbart lim, till en enda stor, sammanhållen, ljusglimrande komposition med det poetiska namnet Ögats kärlekskrafter.

Centralt för verksamheten var att konsten för huset skulle ha en tydlig, synlig form och klara grundfärger, och att allt oförståeligt och abstrakt skulle undvikas. Sara Mirzajanzadeh har förvandlat verkets många små delar till en tydligt avläsbar bild. Så hoppas hon också att den kommer att uppfattas av alla boende. Men också som något mer:

"Jag hoppas att hyresgästerna, personal och anhöriga kan få drömma sig bort då de passerar entrén, men också att de får en positiv energikick som kan fyllas på under besöket eller arbetstiden”, skriver hon i sitt skissförslag där hon också beskriver sitt arbetssätt: ”I mina verk utgår jag ofta från storhetsvansinne, drömmar och konsekvenserna som kan uppstå på gott och ont av att ta risker.”

Sara Mirzajanzadeh är född 1983 i Teheran och bosatt i Örebro. Hon tog examen vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2011 och har haft flera separatutställningar i Sverige. Hennes arbete rör sig mellan foto, film, skulptur, installationer och knyter ofta an till iranska hantverks- och dekorationstraditioner.

Sörklippans äldreboende ligger i ett hus byggt 1983, med tidstypiskt tung arkitektur. Masayoshi Oya valdes för sitt poetiska konstnärskap med sköra taktila objekt som i sin lätthet kunde erbjuda en kontrast till byggnaden. Med sin keramik på temat Touching and Watching vill han ge de boende och besökare en känsla av harmoni och överraskning.

Nu blir det både keramiska bruksföremål som koppar och vaser i vitrinskåp på avdelningen och vägghängda keramiska tavlor i tv-rummen. Föremålen används inte dagligdags men kan tas fram för att kännas på och ge handafröjd såväl som ögonfröjd.

Motiven på tavlorna skapar Masayoshi Oya genom att använda lerans och glasyrens särskilda egenskaper. Glasyren vill jag få så levande som möjligt genom att låta den rinna och skvätta för att skapa abstrakta och harmoniska motiv, förklarar konstnären i sitt skissförslag. 

Masayoshi Oya är född i Japan 1979 och har studerat vid HDK i Göteborg. Tidigare har han studerat keramik vid Aichi Prefectural Seto i Tokyo och på Capellagården. Han har deltagit i ett flertal utställningar, i Sverige, Japan och Finland. Hans formspråk är avskalat, i enkla former med djupa estetiska innebörder.

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.