Hotade djur på förskolestaket

Hanna Hedmans staket med ett myllrande mönster av hotade djur och växter möter barn och besökare framför förskolan Zinket i Vällingby. Invigning onsdag den 11 februari. 

Utgångspunkten för Hanna Hedmans verk är djur- och växtarter som hotar att försvinna från Sverige. Situationen är dyster för många arter och konstnären vill att verket ska vara en kommentar till detta. Hon har skapat ett detaljrikt mönster som fångar ögats uppmärksamhet men också kräver tid för att alla former ska framträda.

Det halvannan meter höga staketet av laserskuren och lackerad plåt har ett detaljrikt myller av mönster som flätas i varandra. Staketet är till både för dem som befinner sig innanför staketet och för dem som är utanför, betonar Hanna Hedman som härmed gör sitt första offentliga konstverk.

–  Min önskan är att skapa en ingång till en fantasivärld i stället för något som håller barnen inlåsta från världen utanför staketet. Jag hoppas att barnen ska upptäcka nya former och hitta på nya historier varje gång de tittar på staketet.

Hanna Hedman har blickat utåt på detaljrikedomen och ornamentiken hos mönster i islamska länder men också inspirerats av mönsterteckningen hos olika djur. Staketet kan också vara en ingång till ett samtal om Sveriges arter och om hur vi kan minska förlusten av biologisk mångfald.

Förskolan och den konstnärliga gestaltningen invigs den 11 februari kl 14.30 på Kanngjortargränd 26, Vällingby. Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund inleder och Kadir Kasirga (S), ordförande i stadsdelsnämnden invigningstalar. Hanna Hedman berättar om verket i samtal med Lena From från Stockholm konst.

Zinket är en del av konceptet "Framtidens förskola" där prototyper kan korta tiden från idé till första spadtag. Parallellt arbetar Stockholm konst med "prototypkonst", där en grundidé till konstnärlig gestaltning kan utformas i flera versioner. 

Hanna Hedman är född 1980, bosatt i Stockholm och utbildad vid Konstfack i Stockholm och på Nya Zeeland. Hon har haft en rad separatutställningar i Sverige och utomlands, och deltagit i samlingsutställningar i till exempel Kina, USA och Tyskland. Hennes smycken är noggrant komponerade, där skivor av silver och koppar i lager på lager formar skulpturala berättelser. 

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.