Kistabarn får verktyg som vuxit

Tobias Alm har fyllt Kistahöjdens förskola med handarbetsverktyg men vänt upp och ned på förutsättningarna. Material och storlekar kastas om – en meterlång synål i björk har stuckits genom betongväggen, hammarens huvud är av handtovad och broderad ull.

"Framtidens förskola" är Sisabs koncept för att klara behoven i ett snabbt växande Stockholm. Mallförskolor gör byggprocessen snabbare och Stockholm konst arbetar med "prototypkonst", där en konstnärlig gestaltning varieras utifrån en grundidé. Nu inleds andra omgången med tre nya konstnärer. Tobias Alm som fått interiöruppdraget är först ut och har skapat åtta skulpturala objekt föreställande olika verktyg.

Trots att traditionerna är gränsöverskridande genomsyras de av genusstrukturer och sociala hierarkier. Konstnären vill ifrågasätta dessa och sprida en normbrytande och inkluderande inställning till slöjd och handarbete.

– Min förhoppning är att verktygen väcker nyfikenhet och skaparlust hos barnen och att pedagogerna uppmuntras att arbeta med slöjd i förskolan, skriver han i skissbeskrivningen.

Alla objekten är handgjorda av Tobias Alm med enkla handverktyg. Materialen i objekten är omflyttade och verktygen är ofta sammansmälta med de arbeten de används till att skapa. Stållinjalen är gjord i mjuk ullfilt. Virknålen är 2 meter lång och i björk. Siffror och skalor flyter samman med broderiornament från olika kontinenter.

Invigning blir det den 4 oktober. Beställare är Sisab och projektledare från Stockholm konst har Päivi Ernkvist varit.

Tobias Alm är född 1985, verksam i Stockholm och utbildad vid Ädellab på Konstfack i Stockholm. Han har ställt ut i internationella sammanhang på museer i London och München och även haft flera separatutställningar på gallerier i Sverige, Nederländerna och Spanien. Han arbetar med konceptuell smyckekonst och skulptural installationskonst och har fokuserat på maskulinitetens uttryck.

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.