Ljudspegel i betong fångar vågorna

I Byängsparken står Love Enqvists ljudspegel i betong. Ljudvågor från skogen fångas upp och studsar till en fokuspunkt vid en natursten att sitta på. På andra sidan skulpturen fortsätter en tänkt ljudkedja med en fokuspunkt i spegelmosaik och en megafon. 

Den nya stadsdelen Stora Sköndal växer fram med nya bostäder, nära Drevviken och Flatens naturreservat och med trädgårdsstaden som förebild. Byängsparken ska fungera som central mötesplats för de boende och har både en anlagd del med lekplats och parkbänkar, och ett mer kuperat parti som vetter ut mot naturreservatet.

Love Enqvist bygger vidare på identiteten hos trädgårdsstaden och närheten till naturen som andningshål. Ljudskulpturen blir en plats för kontemplation som tar upp ljudet från naturreservatet med östlig riktning. Verket bildar alltså en möjlig översättningskedja från öst till väst, från natur till kultur, från lyssnande till tal.

– Jag har inspirerats av experiment som gjordes i England på 1920-talet för att avlyssna flygplan på andra sidan Engelska kanalen innan radarn uppfanns, berättar konstnären i sin beskrivning.

Ljudspegeln är handgjuten för att få en mer levande yta än hos de betongelement som används vid husbyggen. Med sin tyngd och runda form har den också en stark visuell närvaro. Det blir en plats för stilla naturmeditation men också för lekfulla ljudexperiment och visklekar.

Love Enqvist är född 1974 och verksam i både London och Stockholm. Han är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och arbetar ofta med film och foto, ljud och performance.

 

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.