Med Vintergatan i sikte

Ulrika Swärd har tagit utgångspunkt i himlafenomenet som gett förskolan Vintergatan dess namn. Att åskådliggöra galaxen är här att ta ner det obegripliga i ögonhöjd. Verket har tre delar: molnet, kalejdoskopet och tittskåpen.

Förskolan Vintergatan i Kärrtorp har en särskild färgsättning för varje avdelning och en gestaltning som stärker förskolans identitet. Ulrika Swärd ville genom konsten tillföra små historier som barnen själva skulle kunna bygga vidare på, både i fantasin och med händernas hjälp.

Det pulverlackade molnet sitter på fasaden och har en laserskuren virvel av droppar som refererar till den grekiska gudasagan om Herakles som ligger vid Heras bröst för att dricka gudomlig bröstmjölk och bli odödlig. När Hera stöter bort honom skvätter mjölken ut över hela universum och bildar Vintergatan (The Milky Way på engelska).

"Kalejdokikaren" Härifrån till Vintergatan är en sinnrik lekskulptur som placerats på gården. Den har många olika funktioner, den nedre delen blir ett smycke att känna på, att utforska med hela kroppen medan den övre inspirerar till utforskande lekar och stimulerar till samarbete. Det som ser ut som en kikare är i själva verket ett kalejdoskop, allt som man riktar den mot omvandlas till mönster och bilder för fantasin.

De båda tittskåpen Imaginarium 1 och 2 står inomhus, placerade inuti väggen mellan två rum. På ena sidan väggen ser man ett nyckelhål och på den andra en låda med fem ben. I lådan finns en miljö med olika föremål – ett spelkort med ben, en stol uppe på väggen, schackpjäser med mera – som kan få barnen att berätta sina egna historier om vad de ser.

Invigning av den konstnärliga gestaltningen av förskolan på Kärrtorpsvägen 70 är det måndagen den 20 oktober kl 16. Beställare är SISAB och projektledare från Stockholm konst har Päivi Ernkvist varit. 

Ulrika Swärd är född 1966 i Stockholm och utbildad vid Konstfack 1989-94. Hon är sedan dess verksam som smyckekonstnär med ateljé på Bjärehalvön och har haft flera separatutställningar i Sverige såväl som i Köpenhamn och Wien. Hon har också deltagit i flera samlingsutställningar som presenterat svensk smyckekonst utomlands. 

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.