The Mirror prisat enprocentsprojekt

Under festliga former delade Stockholm konst på måndagskvällen ut stans finaste utmärkelser för offentlig konst. I år stod Tele2Arena i centrum när Mats Grönlund från SGA Fastigheter utsågs till Årets enprocentare och Jonas Dahlbergs The Mirror blev Årets projekt. 

Prisutdelare var exmodellen och entreprenören Emma Wiklund, assisterad av Stockholm konsts chef Mårten Castenfors.

Utmärkelserna Årets enprocentare och Årets projekt uppmärksammar enprocentsregeln som är helt avgörande för stockholmarnas offentliga konst. I år delades också två hederspris ut. Årets enprocentare tilldelas traditionsenligt en 17 kilo tung enprocentsstatyett i svart diabas, övriga får diplom. Samtidigt med enprocentsgalan släpptes boken Konstprojekt 2015 med presentation av de nya offentliga verk som invigts de senaste 12 månaderna.

Årets enprocentare 2015: Mats Grönlund, vd för SGA Fastigheter AB
"För att han i ett synnerligen komplext konstprojekt aldrig släppt tilltron till resultatets storslagenhet. Som beställare är han ett föredöme eftersom han visat ett mod och en entusiasm utöver det vanliga. Med fler aktörer som Mats Grönlund skulle den offentliga konsten i Stockholm lyfta till oanade höjder."

Årets projekt 2015: Tele2 Arena. Konstnär: Jonas Dahlberg. Titel: The Mirror. Beställare: SGA Fastigheter AB
"Tack vare konstnärens och samrådsgruppens envisa arbete har en procent av projektkostnaden omvandlats till konst av internationell klass för alla stockholmare och stadens besökare."

Hederspris: Anita Petterson, antikvarie, Stockholms stadsmuseum
"I ett mångårigt och oförtrutet arbete har Anita Petterson hållit ett vakande öga över Stockholms befintliga skulpturer. En ängel i konstens vardagstjänst – och därmed en absolut nödvändig länk i konstens kedja."

Hederspris: Monika Wallin, antikvarie, Stockholms stadsmuseum
"När de befintliga samlingarna av löskonst ska finna en ny placering i stadens lokaler är det till Monika Wallin man ringer. År ut och år in har hon sett till att stadens arbetsplatser fått det trivsellyft som ett konstverk på väggen alltid innebär."

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.