The Mirror speglar tiden

The Mirror är en nära tio meter hög spegelvägg på en roterande betongplatta vid Tele2 Arena. När plattan roterar reflekterar spegeln omgivningen. När mörkret faller förvandlas väggen till en filmskärm. Jonas Dahlbergs verk invigs den 3 september.

Jonas Dahlbergs verk The Mirror är en nära tio meter hög spegelvägg på en roterande betongplatta vid den norra entrén till Tele2 Arena. När cirkeln roterar reflekterar spegeln omgivningen, i en långsamt skiftande takt. När mörkret faller förvandlas väggen till en filmskärm, som visar samma rotation över samma plats men filmad vid ett specifikt tillfälle.

Förutsättningen för Stockholm konst inför uppdraget att förse Tele2 Arena med konst var att gestaltningen skulle motsvara arenans vision om något utöver det vanliga till såväl innehåll som uttryck. Jonas Dahlberg är en konstnär som inte sällan konstruerar nya oväntade system som ger platsen och konsten en ny dimension och får betraktaren att se på sin omgivning med nya ögon.

Konstnären har valt att arbeta med en plats där den nya arenan, Arenatorget, Slakthusområdet och de äldre husen på andra sidan Nynäsvägen möts. Platsen är öppen och luftig och det är en plats där många arenabesökare passerar. 

Tanken är att skulpturen ska öppna platsen ytterligare, betona samhörigheten med de olika områdena runtomkring och också spegla områdets förändring i tiden. Dessutom kan verket skapa en tydligt markerad mötesplats. Jonas Dahlbergs verk är Stockholm konsts största satsning hittills.

The Mirror utforskar teman som tid, förflyttningar och förskjutningar, hur nuet och historien speglas – betydelsefulla begrepp för stadsbyggnad och arkitektur såväl som foto och film. Samtidigt spelar åskådaren själv en huvudroll i speglingen och Jonas Dahlberg påminner om att vridscenen är en av teaterns klassiska komponenter.

Centralt placerad på en vit betongcirkel med 15,6 meters diameter står en spegelvägg som är 9,6 m hög, 15,6 m bred och 1,8 m tjock. Väggen är uppbyggd av spegelblankt polerat rostfritt stål, där en sida av väggen är perforerad med 5 mm stora hål. I varje hål sitter en LED-lampa, och lamporna bildar en filmskärm. 

Cirkeln med spegeln roterar långsamt medsols, ett helt varv tar ungefär 15 minuter. Den som närmar sig arenan via Arenatorgsvägen har under några minuters promenad spegeln och platsen i blickfånget. Spegelns rörelse är så långsam att den knappast uppfattas, det är bara perspektivet som förändras.

På dagen är lamporna släckta och väggens reflekterande yta speglar omgivningen. När det mörknar tänds LED-lamporna och visar en film, gjord på samma plats och med samma hastighet som spegeln snurrar.

Men medan dagsspeglingen visar oss ett nu, visar filmen, som är svartvit, hur det såg ut då, just vid filmögonblicket. Med tiden blir skillnaden mellan speglingarnas nu och då allt större, filmens "då" blir allt mer historia. 

Jonas Dahlberg är född 1970 och en av Sveriges mest internationellt erkända konstnärer. Han är bosatt i Stockholm och utbildad vid arkitekturlinjen på Lunds tekniska högskola och på Malmö konsthögskola. Hans arbete innefattar video, skulptur, arkitektur och film/foto.

Han har deltagit i en rad utställningar i Sverige och internationellt, som Moderna-utställningarna 2006 och 2010, biennalerna i Venedig 2003 och São Paolo 2004, Manifesta i Frankfurt 2002 och Momentum i norska Moss 2004. 2005 visades den stora soloutställningen Invisible Cities på Moderna museet, och 2012 debuterade han som operascenograf för en uppsättning av Verdis Macbeth i Genève. 

Jonas Dahlberg fick också uppdraget att göra det nationella minnesmärket över offren för terrorattentaten på Utøya och i Oslo. Hans verk "Memory wound" fick en Innovation by Design Award 2014 och togs upp på ansedda italienska arkitekturmagasinet Domus lista över 2014 års främsta konsthändelser.

Beställare är SGA Fastigheter AB och projektledare Frida Cornell/Stockholm konst

 

The Mirror i siffror:

170 ton betong har gått åt till plattans konstruktion

20 stålbalkar håller den runda plattan på plats

65 ton väger den roterande delen 

196 kvadratmeter är ytan på den roterande delen

26 hjul driver plattan runt, varav sex drivhjul med motor

varv per timme snurrar cirkeln

99 speglar har sammanfogats på varje sida 

147 kvadratmeter är spegelytan per sida 

4,4 ton väger spegelväggen

136 224 LED-lampor skapar filmskärmen

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.