Au feu!

Elvire Soyez

År 2011
Plats Västerort
Material Tegel
Beställare SISAB
Projektledare Dan Wirén
Koordinater lat: 59.323887 long: 17.9671716

När konstnären Elvire Soyez (f. 1980) bestämt sig för att arbeta i tegel, valde hon sin samarbetspartner med omsorg.

Bältarbo tegelbruk i Hedemora har tillverkat handslaget tegel sedan åtminstone 1870-talet och har bland referensobjekten både Katarina kyrka och Riddarhuset i Stockholm. Dock har det sina sidor att arbeta i ett så klimatkänsligt naturmaterial. Den kalla vintern 2009/2010 medförde först att leran till teglet inte kunde brytas när det var tänkt, och vintern därpå att torktiden för stenarna blev mycket längre än beräknat.

I dag har Au feu! (Det brinner!) emellertid kommit på plats. Skulpturen är murad av 100 tegelstenar med specialinfärgad fog, och placerad på ett berg som går i dagen bredvid en märklig klotformad byggnad i betong (uppförd som skyddsrum för skolvaktmästaren under andra världskriget).

Skulpturen liknar en hög skorsten, och den som tittar noga ser att vissa av de sammetslena tegelstenarna har reliefer, lätt avläsbara också med handen för den som inte kan se. En relief föreställer en eldsprutande drake. En annan, ett hus som fattar eld. En tredje, den lilla flickan med svavelstickorna från H. C. Andersens kända saga (1845).

Inspiration till verket fann konstnären bland annat i den sagotradition som hålls levande i skolans undervisning, och i svensk nationalromantisk tegelarkitektur. En period då många arkitekter lyfte fram hantverkets betydelse för arkitekturen genom att infoga skulpterade tegelstenar i byggnadernas fasader.

På Smedslättsskolan är skulpturen Au feu! arkitektur i sig. Att integrera konst i den senaste av flera tillbyggnader av skolan, grundad på 1920-talet, var aldrig aktuellt. I stället integreras skulpturen som ett nutida avtryck i skolgårdens helhetsmiljö av natur, arkitektur och konst från många olika epoker.

2011, SISAB, address=Drömstigen 32,167 61 Bromma,Sverige, lat=59.323887, lng=17.9671717, Tegel, Västerort, Platsspecifik konst, Dan Wirén

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.