Frihetens fågel

Marisa Fjärem

År 2016
Plats Västerort
Konstnär Fjärem,Marisa
Material Aluminum, Björkplywood, Läder, Mässing, Polyestervadd
Beställare Micasa
Projektledare Frida Cornell

Fastigheten Dalbon 1 i Blackeberg har byggts om till bostäder för familjer och ensamkommande flyktingbarn, och här bor nu många barn. I entrén möter de Marisa Fjärems skulpturgrupp med symboler för trygghet och lugn. Här ska de boende kunna känna fågelns frihet, blommans livskraft och hemmets skydd.

Dalbon 1 i Blackeberg byggdes 1959 som äldreboende. Arkitekt var nestorn Carl Nyrén och originalets helhetsintegrerade konst har bevarats när fastigheten restaurerats för att bli flyktingbostäder. När Marisa Fjärem (f. 1979) fick skissuppdraget för husets entré kände hon ett stort ansvar och en vilja att ge både en saga och ett lugn till de människor som ska vistas här.

Idén till Frihetens fågel kommer delvis ur minnet av skoltidens möten med bosniska ungdomar som tvingats fly ett land i krig, hur de både behövde och uttryckte sig i bilder som berättade om naturens skönhet, lugn och harmoni.

Med de universella symbolerna för frihet (fågeln), att slå rot (trädet), livets kraft (blommorna) och hemmet (fågelboet) vill konstnären skapa en tredimensionell plats där man kan ta steget in i en sådan harmonisk bild.

Marisa Fjärem arbetar vanligtvis med papper, men då kraven på beständighet är större vid ett offentligt konstverk är papperet utbytt mot naturmaterial som trä, läder och mässing. Samma teknik och mönsterkonstruktion används som vid skulptur med papper men här är objekten överdimensionerade för att ta plats i foajéns höga takutrymme. Fågeln som är laserskuren i mässing mäter till exempel 150 cm mellan vingspetsarna.

Trädet i björkplywood har blad av läder och blommor av mässing och spraylackerad aluminium. Fågelholken sitter så lågt att även barn kan titta in i den. Här inne finns dockskåpsbelysning över de små möblerna.

2016, Micasa, Fjärem,Marisa, Aluminum, Björkplywood, Läder, Mässing, Polyestervadd, Västerort, Platsspecifik konst, Frida Cornell

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.