Okänd värld mellan himmel och jord

Mandana Moghaddam

År 2016
Plats Kungsholmen
Konstnär Moghaddam,Mandana
Material Glas, Plywood, Spegel, Stål
Beställare SISAB
Projektledare Susann,Brännström, Susann, Brännström

Kungsholmens grundskola byggs om och till så att elevkapaciteten nära nog fördubblas. Sirous Namazis laboratorieinspirerade utomhusskulptur och Mandana Moghaddams hängande spegelträd bidrar till att ge skolan identitet samtidigt som verken tillför stadsbilden nya visuella element.

Två platser utsågs för den konstnärliga gestaltningen: en öppen plats nära hörnet Fridhemsgatan/S:t Göransgatan och inomhus i skolans entré. Två konstnärer fick uppdraget att skapa en sammanhållen konstupplevelse. Namazi (f. 1970) och Moghaddam (f. 1962) använder båda sin iranska bakgrund i konstnärskapet men på olika sätt, och deras skilda uttryck skapar både dynamik och kommunikation mellan verken.

Skulpturen Laborate är inklusive sockeln nära sex meter hög och ger med sin tredimensionella struktur olika intryck beroende på varifrån den ses. Här har laboratoriets kolvar och behållare böjts och krökts och vävts samman i nya banor. Tanken är att visa verksamheten som bedrivs i skolan genom att låta energin och rörelsen i forskningsprocessen ta sig ut ur byggnaden.

– Skolan är ett laboratorium där nya och kreativa anslutningar uppstår. Jag vill skapa upptäckarlust men också en känsla av gemenskap och samhörighet, deklarerar Sirous Namazi i sin skissbeskrivning.

För Okänd värld mellan himmel och jord använder sig Mandana Moghaddam av den iranska tekniken Ayeneh Kari, där man skär speglar i små bitar och skapar mönster och dekorativa former i mosaik. Skulpturen hänger i entrén, synlig både inifrån och utifrån. Mosaiken bildar ett träd, en symbol för liv och kärlek och något som kopplar jorden till himlen. Spegelträdet reflekterar ljus och färger men ska också belysas, nattetid i silver och dagtid i färger som varieras efter säsong.

– Trädets delar ser ut som olika öar eller länder på en karta. I var och en av spegelbitarna ser man sig själv eller en hel värld. En värld som man kan dras in i, gå vilse i och komma ut ur, förklarar Mandana Moghaddam.

2016, SISAB, Moghaddam,Mandana, Glas, Plywood, Spegel, Stål, Kungsholmen, Platsspecifik konst, Susann,Brännström, Susann, Brännström

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.