Mokele-mbembe

Carl Johan De Geer

År 2015
Plats Söderort
Konstnär De Geer, Carl Johan
Material Plåt
Beställare Fastighetskontoret
Projektledare Päivi Ernkvist
Koordinater lat: 59.3114533 long: 18.0047062

Mokele-mbembe är namnet på ett djur ur folktron som för första gången på 1700-talet rapporterades i Kongo och Kamerun i Afrika. Det är också namnet på konstnären Carl Johan De Geers fasadgestaltning för den nya fullstora idrottshallen Vintervikshallen. På det lokala språket lingala betyder det ungefär ”den som hindrar odens öde”.

Carl Johan De Geer (f. 1938) har länge arbetat med utgångspunkt i barnets känslor och upplevelser, och konsekvent erkänt barnets närvaro i människan, också sedan hen blivit vuxen. Det är en sällsynt förmåga, som i ännu mer sällsynta fall – som här – kombineras med en konstnärlig teknisk och materiell skicklighet i era olika media. Carl Johan De Geer är idag så brett känd och älskad för sina tv-program, lmer och sitt måleri att man ibland glömmer bort vilken otroligt skicklig mönstertecknare han är. Och det var i synnerhet en sådan som krävdes här. Inspirationen må ha varit associationer kring en barnbarnets plastleksak, men förhållningssättet var hela tiden lika rationellt som de extremt strikta produktionskraven (se sid. 30).

”Vintervikshallens ytterväggar kommer att täckas av paneler av plåt. På en yta av cirka 80 kvadratmeter ska dessa på fasad väster förses med ornament utförda på lm/print i de två färgerna svart (100–12) och vitt (100–20). Ornamenten släpper fram den underliggande plåtens färg”, skrev konstnären i sitt skissförslag, och vidare:

”Tanken är att undvika likheten med köpcentra, därför är gestaltningen svartvit.”

Resultatet?

”Ett stort mönster med dinosauriemotiv, med ett äkta mönsters bästa egenskap: Att börja om och om igen utan att en upplever någon skarv. Färgerna är svart, vitt och grått, den senare färgen för att harmoniera med de plattor som utgör hela fasaden. Den grå och den vita färgen är liksom invävda i varandra.” 

2015, Fastighetskontoret, De Geer, Carl Johan, Plåt, Söderort, Platsspecifik konst, Päivi Ernkvist

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.