Polygonal wall

Jesper Nyrén

År 2013
Plats Västerort
Konstnär Nyrén, Jesper
Material Cement
Beställare SISAB
Projektledare Marianne Jonsson
Koordinater lat: 59.3625773 long: 17.9504647

Har Mariehällsskolan fått en fasad som rör på sig? Den drygt 7 meter breda och 16 meter höga fasaden ser ut att andas. Mönstret liknar på håll ett tredimensionellt bergslandskap sett från ovan, nästan som på en karta eller ett flygfoto. När man kommer närmre avstannar rörelsen. Mönstret blir till en stillbild och plötsligt inser man sig stå framför ett grafiskt pregnant konstverk som samtidigt är en vägg. En polygonal vägg närmare bestämt, uppbyggd av 134 olikformade trianglar som i färg och form anspelar på byggande. Såväl av hus (till exempel sammanfogandet av olikformade stenar till en bärande konstruktion) som av natur (dess olika kristallstrukturer med mera). Därmed berättar fasaden också om komplexa uppbyggnader av kunskap.

För magin svarar Jesper Nyrén (f. 1979), en av två konstnärer som fått uppdraget att konstnärligt gestalta stadsdelen Annedals nya skola F–6 som beräknas stå invigningsklar under 2014 och som på sikt kommer att rymma drygt 700 elever.

Uppdraget var att gestalta skolans fönsterlösa södra fasad, väl synlig i området och tänkt att muras i rött tegel. Ett samarbete med skolans arkitekt Hans Törneman, Cedervall arkitekter, var alltså nödvändigt. Tack vare en framsynt beställarrepresentant, som tidigt kopplade in konsten i processen, var ett nära samarbete här också möjligt.

Konstnär och arkitekt kom snabbt överens om onödan av att tegelmura fasaden om konstverket genom sitt material i sig självt kunde bli en fasad som motsvarade skolans alla krav på brandtålighet, hållbarhet och tålighet. Valet blev fibercementskivor i tillverkarens egna färger som vattenskurits till unika former, vilka monterats individuellt med skruv i samma färg som skivan på det arkitektritade regelverket av stål.

2013, SISAB, Nyrén, Jesper, Cement, Västerort, Platsspecifik konst, Marianne Jonsson

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.