Växthus; Danspaviljong; Trappa

Ebba Matz

År 2013
Plats Kungsholmen
Konstnär Matz, Ebba
Material Betong, Brons, Plåt, Trä
Beställare Exploateringskontoret
Projektledare Päivi Ernkvist
Koordinater lat: 59.3336991 long: 18.0056262

Tre paviljonger har tagit plats i Kristinebergs slottspark: en danspaviljong nära entrén till Kristinebergs tunnelbana, ett växthus på platsen för ett tidigare orangeri bakom Kristinebergs slott och en cirkelformad trappa med utsikt över Kristinebergs IP.

Konstnär är Ebba Matz (f. 1963) som för tillverkningen anlitat några av Sveriges bästa hantverkare. Så låt handen smeka över betong och brons, och dansa! Verken tål beröring och är till för att användas.

Det konstnärliga gestaltningsuppdraget är ett av två i parken som rustats med anledning av att nordvästra Kungsholmen förtätats. Men där det ena tydligt styrdes till parkens entrépunkter fick Ebba Matz ett friare uppdrag. Bland annat skulle hon själv hitta platserna för sin konst, vilka diskuterats fram i nära dialog med Nivå Landskapsarkitektur som i sitt arbete lyhört framkallat den äldre parken.

Med sin äppelpark, lindallé och ekpark bär den spår av både barockens symmetriska, franska trädgårdsideal och 1700-talets asymmetriska, engelska parklandskap. De historiska lagren blev utgångspunkt för Ebba Matz som med sin konst lagt nya lager till dem: ”Jag har låtit en fiktiv vaktmästare bo i slottet och låtit honom fungera som ett minne av händelser och skeenden. På så sätt har jag kommit fram till vad som tidigare har funnits i parken, som borde få finnas där igen i en annan skepnad. Och vad som aldrig har funnits men som borde ha uppförts tidigare”, skriver konstnären i sin skisspresentation. Där föreställer hon sig att den fiktive vaktmästaren uppfört hennes konstruktioner: Äppelparkens växthus, tillverkat av återvunna fönster. Ekparkens trappa, med ingjutna spår av grenverk där mossa kan sätta bo. Och danspaviljongen, med bronspelare avgjutna av träd, hämtade från konstnärens hembygd Leksand.

2013, Exploateringskontoret, Matz, Ebba, Betong, Brons, Plåt, Trä, Kungsholmen, Platsspecifik konst, Päivi Ernkvist

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.