FRÖ/TID

Lisa Jonasson

År 2014
Plats Södermalm
Konstnär Jonasson, Lisa
Material Blandteknik, Glas
Beställare SISAB
Projektledare Monika Nyström
Koordinater lat: 59.3170805 long: 18.0310697

När Lisa Jonasson (f. 1978) fick uppdraget att skapa ny konst för den gamla Högalidsskolan (arkitekt: Georg A. Nilsson 1921, ombyggnad Cedervall Arkitekter), valde hon att lämna originalbyggnaden ifred. I stället gjorde hon få men betydande bearbetningar av tydligt valda delar i ombyggnadens nytillskott. I skisspresentationen motiverar hon varför:

”Högalidsskolan är en stor skola, en mäktig byggnad! Det finns mycket skönhet i huset, fönstrens skiftande vyer är fantastiska. Den ursprungliga konstnärliga gestaltningen, takmålningarna och ornamentiken kring portarna, ger identitet åt de olika huskropparna.”

Så räknas också Georg A. Nilsson till Sveriges mest framstående skolbyggnadsarkitekter. Med de fyra årstiderna som motiv gav en i dag okänd konstnär varje trapphus en tydlig identitet och färgsättning som ombyggnadsarkitekterna tillvaratagit och byggt vidare på.

Lisa Jonasson ger med sin gestaltning platserna identitet med nya färger i en annan teknik. Tematiken bygger på kretsloppstanken; hur ett frö blir till en växt, som blir till mat som vi äter, smälter och återför till jorden, där ett frö... I matsalen kräver ljudmiljön att stora väggytor täcks av ljudabsorbenter. Här har konstnären arbetat med akustikplattorna som grundmaterial och skapat stora, färgstarka bilder i textil intarsia. Flera glaspartier tillkom i korridorerna som delades av för att tillgodose krav på brandsäkerhet och ljudmiljö. Även dessa blev föremål för konstnärlig gestaltning. Grafiskt distinkta figurer korresponderar med respektive verksamheterna i respektive korridor, till exempel vid lärosalarna för biologi, fysik och kemi.

2014, SISAB, Jonasson, Lisa, Blandteknik, Glas, Södermalm, Platsspecifik konst, Monika Nyström

Offentlig konst – så började allt

Vid förra sekelskiftet började arbetet för stockholmarnas offentliga konst i mer organiserad form. Läs mer här.