Stockholm Konst logo Stockholm Konst

Farsta gymnasium

KonstnärBillgren, Ernst, Cronqvist, Lena, Fänge, Jens, Fernström, Linn, Gripenholm, Ulf
År2011
PlatsSöderort
Teknik/MaterialGrafik
KonstprojektledareLena From, Mårten Castenfors

Farsta gymnasiums skolmatsal stoltserar i dag med sju grafiska blad av fem konstnärer ur Sveriges toppskikt. Skolans elever har själva valt konsten i Stockholms stads första Facebook-omröstning om offentlig konst.

Sida vid sida med kvalitetsgrafiken sitter 24 konstverk av skolans egna elever på väggarna. Samtliga resultatet av ett bildpedagogiskt projekt i samarbete mellan skolan och Stockholm konst.

Men hade det inte varit för skolans passionerade personal hade det inte blivit någon ny konst i Farsta gymnasium. Skolor rustas ofta upp i mindre etapper, och SISAB:s konstbudget för just den här ombyggnaden var på tok för liten för att det skulle vara möjligt att arbeta med byggnadsintegrerad konst – det slags konst som enprocentsregeln är till för. Skolans ledning vägrade emellertid att stå rådlös. Fanns verkligen inga alternativ?

Det gjorde det förstås. Stockholm konst kom tillsammans med SISAB överens om att göra ett undantag och, i stället för att arbeta byggnadsintegrerat, köpa s.k. lösa verk för konstprojektpengarna.

Stockholm konst och företrädare för skolan enades om ett urval kvalitetsgrafik som eleverna fick rösta på: elva verk av åtta svenska konstnärer från fem generationer, varav fyra män och fyra kvinnor. Bilderna representerade tillsammans en mängd olika grafiska tekniker, däribland litografi, torrnål, silkscreen och etsning. Inför omröstningen presenterades såväl konstnärerna som de grafiska teknikerna på nätet. De grafiska bladens bildinnehåll togs också som utgångspunkt för det pedagogiska projektet. Och för den engagerade debatt som uppstod på Facebook. ”Tråkiga tavlor!” tyckte några. Men de flesta höll med den som skrev: ”Underbara tavlor, vill ha alla!☺”

Billgren, Ernst, Cronqvist, Lena, Fänge, Jens, Fernström, Linn, Gripenholm, Ulf, 2011, Söderort, Grafik, Lena From, Mårten Castenfors