Kvarteret Giggen, Tallkrogen

Konstnär: Kristina Müntzing, 2018, Tallkrogen

Konstnär Müntzing Kristina
År 2018
Plats Tallkrogen
Teknik/Material Betong
Beställare Familjebostäder
Konstprojektledare Marie Holmgren

Kom in på en kopp är den inbjudande titeln på Kristina Müntzings konstnärliga gestaltning för bostadskvarteret Giggen. Verket skänker platsen en estetisk identitet.

Först ser det ut som en abstrakt dekor. Rektanglar och kvadrater flätas om varandra i ett komplext mönster. Närmare den robusta betongmur som binder samman olika gårdsplan börjar dock blicken urskilja former i reliefen. Mönstret består av planritningar till de 75 lägenheter som finns i de nya bostadshusen i kvarteret. Små LED-lampor, infällda i betongen, tänds vid skymningen och låter verket leva även på natten. 

Kristina Müntzing har skapat en gestaltning i tålig, grafisk betong. Det nya kvarteret möjliggjordes när den kulturhistoriskt värdefulla Panncentralen, ritad av arkitektkontoret Ancker-Gate-Lindegren på 1950-talet, behövde rivas av miljöskäl. Müntzings konstverk refererar lekfullt till den tid som var en guldålder för skandinavisk formgivning med funktionella, eleganta vardagsprodukter. Inom arkitekturen blev ”brutalism” ett samlingsnamn för 1950-talets arkitektur som betonade obehandlade material, främst betong, med synliga konstruktioner.

Kristina Müntzings formspråk är stilfullt sobert. Hon redovisar ritningarna till alla lägenheter från området men leker med skalor och låter linjerna i planlösningarna gå in i och ut ur varandra. När fasaden används som en projektionsyta för det som finns bakom den påminns vi också om att mitt golv är någon annans tak. Vi lever separat men vi bor tillsammans i en huskropp som skyddar alla.

Kristina Müntzing, född 1973 i Helsingborg, utbildades vid Goldsmiths College i London och Konsthögskolan Valand i Göteborg. Hon har i perioder varit bosatt utomlands, bland annat i Buenos Aires, Istanbul, London och senast i Berlin. Hennes konst har visats i Sverige och utomlands, på Kiasma i Helsingfors, Svenska institutet i Paris, Eskilstuna konsthall och senast i somras på Arbetets museum i Norrköping.