Carina Fihn skapade ett flaggspel runt Blackebergs torg.
De dubbelsidiga flaggorna i olika färger anknöt till den gamla traditionen med broderade folkrörelsefanor som vanligtvis symboliserar gemenskap och samhörighet. Typografin förmedlade innehåll men den fungerade också som rent visuella mönster. Istället för uppbyggliga budskap arbetade Carina Fihn med poesi, drömmar och fantasi. Korta meningar upprepades som fragment och tankespår. Till exempel: ”Kanske är det bara ovissheten som är riktigt verklig” eller ”Det föreföll inte som om orden vann på att upprepas”.
En annan utgångspunkt för Fihns installation var också skulpturen Bianca av Sten Ericson (1947), placerad på Blackebergs torg 1971. En skulptur präglad av tankfullhet och allvar. ”Jag har föreställt mig texterna på flaggorna som poetiska fragment av Biancas tankar”, förklarade Carina Fihn.
Carina Fihn, född 1954, är utbildad vid Fri Konst & Nya Media, Konsthögskolan Valand och Hovedskous målarskola i Göteborg. I hennes konst skapas ofta bryggor mellan ord och bild i poetiska kombinationer.