Historiska fotnoter på Södermalmstorg

I samband med ombyggnaden av den komplexa miljön vid Slussen har Stockholm konst arbetat med sin hittills största konstnärliga satsning. En rad permanenta och temporära konstverk håller på att färdigställas fram till år 2028. Per Mårtensson har skapat en konstnärlig gestaltning på Södermalmstorg. Konstverket består av kassetter som är fyllda med olika typer av material. Som historiska fotnoter i den nya torgbeläggningen, berättar kassetterna om det förflutna som är närvarande i nuet.

Södermalmstorg, den plats som man hittills oftare passerat än stannat till på, har upprustats och berikats med ett nytt konstverk. Med ett ödmjukt förhållningssätt till platsen och historien har konstnären Per Mårtensson gått i dialog med både det nya torget och dess tidigare versioner. I hans konstverk Fotnoter kommer vardagsverkligheten från det förflutna upp till ytan på ett bokstavligt sätt.

Mårtenssons intresse för Slussens historiska stenytor väcktes redan i samband med arkeologiska undersökningar 2015. Den visuella och taktila upplevelsen av de gamla material som Södermalmstorg vilar på blev också en central idé för hans konstverk. Resterna från utgrävningarna skulle bevaras och presenteras så naturtroget som möjligt.

I det offentliga rummet arbetar Per Mårtensson med serier och sekvenser på ett motsvarande sätt som han gör i sitt sparsmakade abstrakta måleri. Om hela torget betraktades som en målarduk skulle gestaltningen kunna beskrivas som en komposition av 21 band med olika mönster och strukturer. Banden är infällda i torgets stenläggning. Tio band består av material från de arkeologiska utgrävningarna på platsen, bland annat stenar från en källare från 1270-talet och kullersten från 1300-talet. Ett band är fyllt med betong och ytterligare tio innehåller avgjutningar av autentiskt stångjärn, en av Sveriges viktigaste exportvaror under det sena 1600-talet och en vanlig handelsvara vid Slussen. De olika materialen är fastgjutna i armerad betong och ligger i kassetter av rostfritt stål.

Med sin konceptuella precision och minimalistiska finess är Per Mårtenssons gestaltning en påminnelse om att det moderna urbana landskapet ofta växer fram på ruiner. Konstverket är också ett exempel på hur en tvådimensionell bild och arkitektur strålar samman i en komplex berättelse i offentlig miljö. De kasserade restmaterialens värde har upphöjts. Skärvorna och fragment ur platsens historia har organiserats i kassetterna som utan att vara dekorationer skapar en estetisk dimension och blir en hälsning från det förflutna mitt i torgets praktiska sammanhang.

Per Mårtensson, född 1969, är utbildad vid Konsthögskolan i Malmö och Konstskolan i Kristianstad. Hans konst präglas av konceptuell skärpa, lågmäld humor och undersökande av konstnärliga konventioner. Mårtensson är representerad bland annat på Moderna Museet i Stockholm, Malmö Konstmuseum, Colección Jumex i Mexico City, Göteborgs Konstmuseum, och Statens Konstråd. Hans verk ingår också i en rad privata samlingar i Sverige och utomlands.

Fler nyheter