Eric Grates konstnärskap är både förankrad i klassisk kultur och påverkad av surrealismen. Bronsskulpturen Trädet (1955) är ett fint exempel på hans fantasifulla modernism. Bakgrunden till verket utgör den antika myten om Daphne som förföljd av Apollo bad om gudarnas beskydd och förvandlades till ett lagerträd. Motivet har ofta tolkats i konst och litteratur. I Grates robusta skulptur växer en kvinnokropp och ett träd samman.
Hanna Wildow, som i sina verk använder sig av konstnärliga undersökningar och iscensätter relationer mellan människor, platser och verk, gjuter nytt liv i Grates gestaltning. Hennes konstnärliga intervention – ett träd gör ingen skog – är en installation och en kollektiv performance. Betraktare och förbipasserande bjuds in att delta i formandet av en skog som blir Daphnes sällskap.
– Konsten har en förmåga att belysa detaljer och stora skeenden på samma gång. I Hanna Wildows installation synliggörs Daphnes utsatthet, en utsatthet många drabbas av idag. I sin dialog med det äldre verket blir konstnärens performance en stilla men nog så kraftfull motståndshandling. Missa inte! – uppmanar Stockholm konsts chef Stefan Hagdahl.
Scenografin på Västertorpsplan består av en turkos nålfiltsmatta, formad som en triangel. Sex personer, iklädda dräkter som av solen och genom tekniken cyanotypi färgats blå med vita avtryck av skogens grenverk, är värdar för verket och bjuder in deltagare som vill ansluta.
Idén bakom konstverket har bland annat kopplingar till skogsforskaren Suzanne Simards banbrytande forskning som avslöjar hur träden kommunicerar och samarbetar. Istället för att konkurrera visar de sig hjälpa och ta hand om varandra. Träden finner sin styrka i gemenskap.
– För mig är ett träd gör ingen skog ett försök att iscensätta trädens omsorgssystem i en gemensam akt som blickar mot det kollektivas potential till förvandling. Jag vill genom det lekfulla tala om det allvarliga och om behovet att vi börjar organisera oss på andra sätt, bortom individen – berättar konstnären.
Hanna Wildow länkar det klassiska metamorfosmotivet samman med modern forskning och dagsaktuella frågor som gäller människornas relation till varandra och till ekosystemet. Hennes konstverk påminner oss om våra existentiella behov och om att vi behöver rädda träden för att träden ska kunna rädda oss.
Installation: 16–17 september 2023
Performance: 16 september, kl. 16.00–16.45. Konstnären är på plats hela dagen.
Plats: Västertorpsplan
Medverkande (värdar) i performance: Hanna Wildow, Alva Willemark Mesaros, Malin Arnell, Mar Fjell, Tony Karlsson Savci, Zafira Vrba Woodski
Flygblad: Hanna Wildow i samarbete med formgivare Sepidar Hosseini
Info event: https://fb.me/e/1c9QAcbQk
Hanna Wildow, född 1983, har en master i fri konst från Konstfack i Stockholm. Hennes konst handlar bland annat om frågor kring hur historia konstrueras och hur material som röst, kropp och språk påverkar berättelser. Wildows verk har visats på Weld, Verkligheten, SKF/ Eldhunden, Malmö konstmuseum, Participant Inc. New York med flera.