Östermalmstorg, med anor från 1600-talet och sitt kulturhistoriska värde, är en välbesökt plats mitt i Stockholm. Östermalmshallen och torget har också i decennier försett stockholmarna med
mat och dryck. I början av 1970-talet var det park- och fritidsförvaltningen som tillsammans med konstnämnden för allmänna platser (KNAP) ansvarade för stadens offentliga gestaltningar. Uppdraget att skapa ett verk speciellt för Östermalmstorg gick till Willy Gordon. Skissarbetet och själva skapandet blev en utdragen process, där intensiva, delvis estetiska och delvis ideologiska argument prövades under polariserade debatter som fortsätter än idag.
Inspirerad av sina barndomsminnen och möten människor emellan skapade Willy Gordon skulpturgruppen Möte. Konstverket består av två delar i brons. Den ena, som föreställer en naken man med ett köttstycke på axeln, invigdes 1974. Den andra delen, en kvinna liggande på rygg, stod färdig 1988. Det omdebatterade konstverket är enligt konstnären själv en hyllning till mannens kroppsarbete och till kvinnan som är på väg upp ur sitt underläge för att dela hans börda.
Willy Gordon (1918–2003) föddes i Lettland men redan som sjuåring flyttade han till Sverige, då hans far erhöll en anställning i Malmö. Under åren 1940–45 utbildades han vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Gordon skapade en mängd offentliga verk och arbetade huvudsakligen i ett expressivt abstrakt formspråk med vissa föreställande drag.