Kuriosakabinett med minidockteater på förskolan Essingehöjden

Barnens naturliga behov av samlandet som lek och inlärningsprocess har inspirerat konstnären och bokillustratören Clara Dackenberg i arbetet med en konstnärlig gestaltning för den nya förskolan Essingehöjden. I konstverket förenas kuriosakabinettets överflöd, folkkonstens visuella tradition och dockteaterns lekfullhet.

Konstverket Samling består av ett skåp med träfigurer och en tryckt plansch som är monterad i en ram av björkplywood. Själva skåpet och planschramen konstruerades på uppdrag av konstnären av snickeriet MADAM. 

Clara Dackenberg inspireras ofta av barns naturliga dragning till samlandet som aktivitet. I barnens värld kan alla upphittade ting bli grogrunden för berättelser och lekar. Dackenbergs verk anspelar både på en samling föremål och på att samlingen i sig kan fungera som samlande punkt, en plats för gemensamma lekar och ritualer.

Skåpet innehåller både en utställningsyta och två hemliga, rörliga lådor för samlande och arkivering. På en hylla inuti bor tolv täljda figurer som Clara Dackenberg har snickrat fram i björk. Hon har arbetat med yxa, såg och kniv i färskt trä. Täljningen är för konstnären en reducerande och känslig process. Hon beskriver det som att avlägsna det överflödiga för att avtäcka vad eller vem som redan döljer sig inuti själva materialet. Hennes lekfulla träfigurer är bemålade med linoljefärg och försedda med metallpluggar för att fritt kunna flyttas mellan 24 hål i den upphöjda hyllbotten. De stiliserade djurgestalterna förmänskligas. De spelar instrument och läser böcker precis som i en sagovärld som barnen kan identifiera sig med.

Genom skåpets kulliga krön och svallande konturer anspelar konstnären på vulstiga kuriosakabinett, rokokomöbler och gammaldags tittskåp. Natursvart med pariserblått och bränd umbra i färgpaletten anknyter i sin tur till folklig tradition inom möbel- och dekorationsmåleri.Det estetiska helhetsuttrycket ligger här nära folkkonstens visuella former. Clara Dackenbergs minidockteater stimulerar de unga betraktarnas fantasi och väcker deras intresse för trä som material och för själva hantverket.

Clara Dackenberg, född 1987, är utbildad vid Konstfack i Stockholm och Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Hon är konstnär och illustratör med särskilt intresse för bildberättande. Dackenberg debuterade som barnboksillustratör 2010 med boken Nu eller kanske Mu: en kärlekshistoria med text av Johan Gardfors. 2018 blev hon, tillsammans med Uje Brandelius, nominerad till Augustpriset för boken Hemma hos Harald Henriksson. Under våren 2022 ställde Clara Dackenberg ut på galleri 125 Kvadrat i Stockholm.

Kontakt Stockholm konst:

Konstprojektledare: Päivi Ernkvist




Enprocentsregeln

Enprocentsregeln anger att en procent vid ny-, om- och tillbyggnad i Stockholm stad ska avsättas för konstnärlig gestaltning. Läs mer