Östermalmstorg återinvigs

 

Östermalmstorg, med anor från 1600-talet och sitt kulturhistoriska värde, är en välbesökt plats mitt i Stockholm. Efter Östermalmshallens renovering har även själva torget rustats upp. Den ursprungliga funktionen av en handelsplats har bibehållits men karaktären har anpassats till moderna förhållanden. Stockholm konst bidrar med en ny konstnärlig gestaltning av Akane Moriyama samt återplacerar ett äldre verk av Willy Gordon.

På uppdrag av Stockholm konst har Akane Moriyama skapat konstverket Vindspår som på ett visuellt poetiskt sätt utgår från vatten som huvudtema. Vatten, som både löper genom och omger Stockholm, har alltid präglat stadens identitet. Samtidigt är vattnet avgörande för vår näringskedja och har därmed samband med torghandeln. Akane Moriyamas gestaltning påminner också om vattnets förvandlingar och dess olika skepnader såsom regn, snö, is och ånga.

Akane Moriyama, som har sin akademiska bakgrund inom arkitektur och textil, arbetar experimentellt och utmanar traditionella relationer mellan olika konstnärliga discipliner. I sin gestaltning på Östermalmstorg förbinder hon den textila konstens subtilitet med en minimalistisk precision samt förankrar sitt verk i den urbana miljön. Konstverket påminner om en stor, avklippt håv. Den är fäst vid en stång och svajar cirka 8 meter ovanför marken. Konstnärens intention har varit att alla betraktare på varsitt individuella och närmast instinktiva sätt kan knyta an till den till synes anspråkslösa formen.

Valet av material har haft en stor betydelse. Akane Moriyama har arbetat med en väv i rostfri tråd av högsta stålkvalitet och med hög korrosionsbeständighet och tålighet. Konstverket påverkas oavbrutet av sin omgivning och förändras i takt med vindstyrkan, ljusskiftningar, årstider och tider på dygnet. Som en väldig drömfångare med livets cirkel i mitten påminner det finmaskiga nätet om vattenrörelser.

Akane Moriyama, född 1983 i Japan, är en designer och konstnär baserad i Stockholm. Hon använder ofta tekniker som färgning, stickning och vävning och integrerar sina storskaliga verk med omgivande arkitektur. Exempel på hennes experimentella gestaltningar är bland andra Curtain for O House (Kyoto, 2009), Cubic Prism (Texas, 2013), Curtain for Hirakata T-SITE (Osaka, 2016) och Azorean Spectrum Range (Azorerna, 2017). Moriyama var också finalist för Young Architects Program 2019 på MoMA PS1.

I samband med invigningen av det upprustade torget återplaceras också skulpturgruppen Möte av Willy Gordon. Konstverket består av två delar i brons. Den ena, som föreställer en naken man med ett köttstycke på axeln, invigdes 1974. Den andra delen, en kvinna liggande på rygg, stod färdig 1988. Den omdebatterade skulpturgruppen är enligt konstnären själv en hyllning till mannens kroppsarbete och till kvinnan som är på väg upp ur sitt underläge för att dela hans börda. Willy Gordon (1918–2003) föddes i Lettland men redan som sjuåring flyttade han till Sverige, då hans far erhöll en anställning i Malmö. Under åren 1940–45 utbildades han vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Gordon skapade en mängd offentliga verk och arbetade huvudsakligen i ett expressivt abstrakt formspråk med vissa föreställande drag.

Välkommen på återinvigningen av Östermalmstorg

Den 9 september kommer torget att återinvigas mellan klockan 11.00–12.00. Det bjuds på sång, musik, och läskande dryck. Under invigningen bjuds det även på spännande tal om Östermalmstorgs historia, uppträdande med Karl Gerhard-visor samt en presentation av konstverken. På plats finns också stadens representanter inom trafik, kultur och fastigheter. Varmt välkommen! Läs mer här.

Fler nyheter